Hejsan hoppsan Lillebror..

Nu var det bra längesen jag uppdaterade bloggen.. Ber så hemskt mycket om ursäkt för det..
Sist jag skrev hade jag ju 11 dagar kvar till beräknat men lilleskrutt ville annat å kom först den
9 december kl 7.34..
Han vägde 3118 g å var 49 lång

å himla söt redan från början men hans storebror va åxå fin redan från början så vad kan man förvänta sig annars :P

Lite kort om själva förlossningen kanske är i sin ordning att skriva..
Det började med att vattnet gick hemma på kvällen kl 20.30 den 8 dec när jag å J låg på soffan å kollade på nyaste Karate Kid.. Å det kom mycke vatten, kändes som jag fyllde hela soffan å både jag å J va dyblöt..
J fick hämta handdukar å torka soffan å snigelspåret med vatten som jag lämnade efter mig på vägen till badrummet medan jag tog mig en varm dusch.. Han hade till å med ringt förlossningen medan jag stog i duschen så jag fick ringa upp dom igen efter att jag va klar å berätta att vattnet gått men att jag inte kände nån panik över att komma in eftersom att jag inte hade nåra riktigt täta värkar än.
Vankade av å an här hemma å ringde runt å berättade att vattnet gått medan J kollade klart på filmen (men egentligen va han så upp i varv å ville bara klättra efter väggarna :P )..
Vid halv elva elva nån gång beslöt jag mig för att det va dags att åka in för då började jag känna av värkar..
Väl inne på förlossningen så kopplade dom en CTG men det visade sig att värkarna var för svag å kom för sällan så vi skulle få åka hem eller ta in på pat.hotellet tills att värkarna blev tätare.. Jag blev lite förbannad så jag sa att vi skulle åka på MAX å dricka milkshake å sen komma tillbaka..
När vi kom tillbaka så blev jag inskriven å då va kl 00.40.. Vi fick ett rum på förlossningen å det kopplades en ny CTG å J fick en egen säng att lägga sig å sova i.. Själv hade jag sovit 2 timmar på dagen den 8 så jag va inte så himla trött..
Sen hände det väl inte så mycke mer än att jag gick å duscha å sen skulle jag försöka sova..Dock lättare sagt än gjort i å med att värkarna blivit kraftigare så tillslut bad jag om nån att sova på å då fick jag morfin vid 2.. Problemet va bara att jag inte alls fick sova på morfinet utan värkarna blev kraftigare å tätare å vid 4 klarade jag inte av att försöka somna längre.. Men vem i hela världen skulle kunna lyckas somna på mindre än 4 minuter å sen sova genom en 60 sekunder lång värk i sammanlagt 2 timmars tid?? CTG kopplades på igen.. J sov fortfarande å jag ville inte väcka honom riktigt än..
Halv 6 ringde J:s väckare på telen så då tyckte jag att han kunde kliva upp å hålla mig sällskap.. Runt 6 började jag få jätteont å ville gå å bada men barnmorskan som jobbade den natten va så otrevlig, precis som hon varit hela natten, så hon hittade på en massa annat att göra för att slippa låta mig bada.. Bad till å med om fika iom att jag inget ätit sedan middan mer än en milkshake vid 00 men serru det fick jag inget..
6.30 gick jag tillslut å duscha å medans jag duscha så satte värkarna igång på allvar.. När jag kom ut ur duschen så sa jag åt J att ringa på klockan å när barnmorskan kom in så skrek jag åt henne att nu fick dom komma in å göra nåt för jag är öppen 6 cm.. Hennes svar va: Hur kan du veta det?? Jävla idiot tänkte jag å svara att jag vet för jag hade krystvärkar vid 6 cm förra gången åxå.. När hon sedan kollade så va jag öppen 7 cm å det va ca 6.45 å det va dags för skiftbyte på förlossningen.. Tack gode gud tänkte jag för då slapp jag nattens BM som jag bara ville kräkas på, dels för att hon luktade lika mycke svett som en idrottshall å dels för att hon varit så otrevlig hela natten..
Hur som haver så kom iaf personalen som tog hand om mig under förlossningen in å presenterade sig å började förbereda inför förlossningen.. 3 helt underbara å trevliga människor som lyssnade på vad jag sa å faktiskt såg att jag hade ont.. 
En rejäl krystvärk kom men jag fick inte krysta eftersom jag inte va öppen tillräckligt å att hålla emot en sån är inte lätt.. När nästa värk kom så sa jag åt BM att nu skiter jag i vad du säger jag kan inte hålla emot så nu krystar jag!! Den enda tanken jag hade i mitt huvud då var att kommer inte skruttens huvud ut på första krystningen så får det vara, då ger jag upp å så får dom hjälpa honom på nåt vis för jag kommer nog inte orka annars.. Å som genom ett mirakel så hade jag, trots att jag då varit vaken nästan ett dygn, så mycke kraft i kroppen att halva huvudet faktiskt va ute när värken va över.. Å efter de 2 efterföljande värkarna så va skrutten ute å lades på min mage..
Helt fantastisk å underbar känsla att äntligen få se det lilla liv som levt rövare i min mage i 9 månader..

Det dröjde ända till halv tio innan vi fick lite fika men då hade vi hunnit mysa med lilleskrutt jag å med J..
Å fikat smakade helt fantastiskt gott efter så många timmar sedan sist man åt nåt..

Eftersom att förlossningen gick bra å helt utan komplikationer så var det meningen att vi skulle få åka hem vid 14 på dagen men då dippade skrutt i temp å vi blev tvungen att vara kvar ett tag till.. Det va prat om att vi skulle behöva stanna över natten men det totalvägrade jag så jag såg till att göra som dom sa å värmde skrutt hud mot hud å hoppades på att han skulle hålla tempen uppe i 2 timmar som dom krävde.. Medan jag låg å värmde skrutt så åkte J å hämtade nyblivna storebror A på skolan så han fick träffa lillebror först av alla..
Sedan kom J:s pappa å farmor upp på förlossningen å hälsade på å medan dom va där så fick jag besked om att jag skulle få åka hem eftersom att tempen gått upp å höll i sig.. Kl 18 lämnade vi sjukhuset å styrde hem..
SÅÅÅÅÅÅÅ överlägset skönt att få komma hem å bara mysa hela familjen.. Lagom till hockeyn började så kom även blivande gudmor på besök..

Efter 32 timmar vaken så kändes det skönt att få krypa ner i sin egen säng under sitt eget täcke å äntligen få sova.. Skrutten sov hela natten mellan mamma å pappa..

Dagarna som följde fram till idag har varit fulla med blöjbyten, amning å besök å så en massa mys förstås..
Pappa J har varit hemma sedan i onsdags å kommer att vara hemma ända fram till 10 jan.. Vi pusslade med hans 10 pappadagar så att ledigheten blev hela 26 dagar med all julledighet från jobbet :D
Storebror A har varit hemma å träffat lillebror samma dag som han föddes åsså kom han hem igår å sov här men ikväll så är han hos pappa igen..
Mer än så orkar jag nog inte skriva om så det får räcka..

Jo förresten, han ska heta Tristan å han är verkligen en Tristan åxå!!

Lite bilder kan jag ju åxå bjuda på :P
2 timmar gammal
Här är han ganska exakt 1 timme gammal :)

2,5 timmar
En och en halv timme liten plutt som ska prova den enda mat som
kommer att serveras närmsta tiden..

Pappa å Tristan
Mys med världens bästa pappa..


Hur söt som helst ju :D

Här är man lik storebror..

7 dagar gammal
Nybytt men inte påklädd på 7 dagars-dagen :P

6 dagar gammal
Myspys-nalleoverallen som pappa köpte i julklapp men som används redan ;)

Storebror och Lillebror
Mys i storebrors famn igårkväll när hela familjen tittade på filmen TomteTass


Kommentarer
Postat av: johanna

Sååå söt ju, men vi får ta och fixa till bloggen din nån dag framöver ;) kram och pussa Tristan från mig.

2010-12-17 @ 16:04:05
URL: http://theperfectfamilydiary.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0